Blog
7 kroků pro úspěšný
marketingový plán
Máte vlastní podnik, obchod vám docela šlape, a tak přišel čas začít se více věnovat marketingu?
Webové stránky, grafika, sociální sítě, zaměření na zákazníka, reklama,… Vůbec se vám do toho nechce, protože nevíte, jak a kde začít? Poradíme vám. U marketingového plánu. Je potřeba si uvědomit, kdo je váš zákazník, co od vás potřebuje a co vy potřebujete říct jemu. Správně sestavený marketingový plán vám pak bude skvělým průvodcem na vaší cestě k úspěchu.
Tady je našich 7 tipů, jak na něj.
#1: Situační analýza aneb jak je na tom váš podnik?
Není to jen analýza trhu a konkurence, je to také analýza interní.
Jaké jsou vaše silné stránky? A co ty slabé, dokážete je odhalit a sepsat?
K tomu se zamyslete nad příležitostmi na trhu = vidíte někde díru na trhu, máte něco, co konkurence nemá? Jaké jsou naopak možné hrozby – co by vás mohlo ohrozit z pohledu konkurence, zákazníků nebo třeba legislativy?
Když si toto všechno pečlivě, upřímně a podrobně sepíšete, dostanete černé na bílém spoustu zajímavých informací, které by vašemu marketingu měly určit jasný směr.
Jděte za „příležitostmi“, na cestě se opírejte o „silné stránky“, přitom pracujte na svých „slabých stránkách“ a buďte ostražití před vnějšími „hrozbami“.
#3: Marketingové cíle aneb co vlastně po tom marketingu chcete?
Říká vám něco SMART? Přesně takový by měl být každý váš marketingový cíl. SMART = specifický, měřitelný, přijatelný (či dosažitelný), realistický a časově ohraničený.
Ať už se jedná o cíl získat nové zákazníky, zvýšit návštěvnost webových stránek, získat výhradní postavení na trhu, zvýšit povědomí o značce nebo počty prodeje. Každý cíl musí být konkrétní, musíte ho umět změřit a vyhodnotit, musí s ním souhlasit váš tým napříč odděleními, musí být reálný i splnitelný a musíte si jasně stanovit, kdy má být cíl splněn.
Cíl „prodat víc dřevěných motýlků“ je špatně, ale třeba „prodat ve čtvrtém kvartálu o 100 % víc motýlků než v kvartálu prvním“ nebo „do konce roku zvýšit návštěvnost webových stránek o 150 %“ zní jako dobře nastavené cíle.
#5: Marketingový rozpočet aneb kolik peněz chcete a můžete investovat?
Stanovili jste si cíle, stanovili jste si strategii, nyní k tomu musíte přidat peníze. Kolik vás budou stát aktivity, které jste si vymysleli? Má na to Vaše firma?
Pokud je pro vás slovo rozpočet noční můra, protože ve svém malém podniku nemáte peněz nazbyt, vězte, že i s malým marketingovým rozpočtem jde hrát velké divadlo – důležité je správné a efektivní využití firemních peněz.
Při sestavování plánů, strategie a rozpočtu přemýšlejte nad poměrem cena/výkon. Neinvestujte velké peníze zbytečně, např. jen proto, že mít reklamu v televizi je přece super. Rozpočet může být nepříjemným tématem, každopádně když jej pořádně promyslíte dopředu, nebudete později překvapení.
#2: Cílové skupiny aneb na koho je potřeba se zaměřit?
Tak např. výroba dřevěných pánských motýlků. Kdo je zde cílovou skupinou? Muži? A co třeba jejich ženy, které jim s outfitem často pomáhají a rády svým mužům kupují stylové dárky? Nebo také svatební salony, které svým zákazníků rády nabízejí full service?
Otevřete oči a porozhlédněte se kolem. Kdo všechno s vaším výrobkem přijde do styku? A ke každé cílové skupině si sepište všechny možné informace, které vás napadnou – od základní charakteristiky přes zájmy a životní styl až po nákupní chování.
V ideálním případě si vytvořte personu – typického zástupce vaší cílové skupiny.
#4: Marketingová strategie aneb konečně začínáme tvořit
Do této chvíle jste především analyzovali, nyní přichází na řadu tvorba strategie. Jakým způsobem chcete a můžete dosáhnout vašich cílů?
V tomto okamžiku je velmi důležité podívat se na všechny poznámky z předchozích bodů – kdo je váš zákazník, jaké je jeho (nákupní) chování, kdo je vaše konkurence a jak vypadá její marketing, čeho chcete dosáhnout – a začít vymýšlet kroky k lepšímu marketingu, kroky, které povedou k zákazníkovi a jeho potřebám.
Budete prodávat přes e-shop, nebo budou stačit sociální sítě? Jaké sociální sítě budou pro vás to pravé? Budete využívat placenou reklamu? Jakou a v jakém objemu? Kdo se bude starat o e-shop, sociální sítě, blog, grafiku,…? Jaké kanály využijete pro „offline“ marketing?
Při sestavování marketingové strategie nezapomínejte ani na sebe a své možnosti, resp. možnosti vašeho produktu a vaší firmy.
#6: Vyhodnocování aneb testujte, vyhodnocujte a přizpůsobujte
Pokud za chodu zjistíte, že jste nějaké cíle nadhodnotili, podcenili, vynechali, že jste zvolili špatná média, že e-shop přece jen bude potřeba, že 5 000 Kč na měsíční reklamu na sociálních sítích je zbytečně moc, … klidně se k cílům, strategii a rozpočtu vraťte a aktualizujte je.
Marketingový plán se sice stanovuje na delší časové období (většinou minimálně 1 rok), ale rozhodně není vytesaný do kamene. Právě naopak.
Jakmile zjistíte, že vám něco nevyhovuje (je ale potřeba dát každému kroku nějaký čas!), marketingový plán upravte, cíle nebo peníze přesuňte, doplňte, nebo škrtněte.
Stejně jako se průběžně mění situace na trhu, také Vaše firma prochází vývojem. Stanovte si tedy klidně měsíční/kvartální vyhodnocení a případnou aktualizaci můžete provádět pravidelně.
#7: Nespěchejte aneb dejte sobě, svému podnikání i výsledkům čas
Jste ve stresu, protože máte nasmlouvaných několik zakázek, ale potřebujete pracovat i na marketingovém plánu?
Soustřeďte se na svoji práci a marketing nechejte klidně na odbornících. Profesionální marketingová agentura vás navíc mnohdy vyjde levněji a efektivněji, než když byste se marketingovým plánem trápili sami.
A ještě poslední věc, nezapomínejte, že i ty nejúspěšnější světové či české značky pracovaly na svém úspěchu roky. Takže se nevzdávejte. Zkoušejte, hodnoťte, přemýšlejte a (vy)držte.
Nevíte si rady s marketingovým plánem?
Ozvěte se nám.
Pozveme vás na kafe, víno nebo hašlerky, vyslechneme vaše potřeby a navrhneme možnosti řešení.
Nezávazně a zdarma.